Om massasje

 

Viktig info!!!!!

Etter behandlingen er det viktig at du selv gjør streching og opptrening for å forbedre muskel- og leddfunksjoner. Anbefalt behandlingsfrekvens er to til tre ganger per uke for å oppnå tilfredstillende resultater. Antall behandlinger som trengs avhenger bla. av hvor lenge skaden har vart, hvor hardt det sitter i og hvor mye du kan gjøre selv av tøying og trening.

Kjære kunnder.....

 

Dette er viktig infomasjon fra meg som massør...

 

Q: Hvor ofte og hvor mange massasjebehandlinger anbefales?

 

A: Det finnes ingen grense hvor ofte du tar massasjebehandling. Ser man det positive ved massasje ville jeg selv valgt å ta det hver dag, men av praktiske grunner kan jo dette være vanskelig å få til. Den helsemessige gevinsten ved massasje er enorm, og jeg anbefaler ihvertfall regelmessig behandling -dog tilpasset personens behov.

 

Om du har noen spesielle problemer – er det best at du tar 3 til 10 massasje behandlinger så ofte du kan - f.eks 1 til 2 ganger i uken. Etter hvert kan du ta massasje behandlinger noe sjeldnere - 2 til 4 ganger i måneden.

For best resultat anbefales regelmessige forebyggende behandlinger f.eks 1 gang i uken, 1 gang i måned eller 1 gang i 2 måneder. Den beste effekten oppnås etter du kommer på behandling flere ganger - da blir jeg mer kjent med dine ønsker og behov. Dessuten det er oftere slik at kroppen din blir vant til massasje og blir “flinkere” til å slappe av, slik at du kan nyte behandlingen bedre.

 

Med venlig hilsen,

Moss massasje klinikk

 

Hva er kontraindikasjoner for massasje (når massasjebehandling ikke anbefales)?

 

Massasje utføres ikke om du har høy feber, har eksem, ukjente hudforandringer, infeksjon, akutt betennelse, alvorlig benskjørhet, alvorlig hjertesykdom, om du har tumor i ryggraden, om du har åpne sår eller akutte skader; om det er mindre enn halv år siden du fikk hjerteinfarkt eller ble operert i rygg eller nakke. Behandlingen utføres heller ikke om du er alkoholpåvirket. Eldre personer som har en alvorlig sykdom eller flere påviste sykdommer og bruker mange medisiner til daglig – bes ta kontakt med sin lege før behandling.

Når du kommer på behandling for første gang - snakker vi sammen om din helsesitiasjon og hva ønsker du massasje for. Sammen finner vi en riktig behandling for deg, eller kombinasjon av behandlinger. På din første behandling fyller jeg ut journal med generelle spørsmål om din helse og om eventuelle medisiner du bruker(vi snakket sammen, da jeg skrev det ned etter behandling). Dette er en sikkerhet både for deg som klient og meg som behandler, slik at ingen feilbehandling forekommer.

 

Det er også viktig å finne ut om du har noen kontraindikasjoner (når massasjebehandling ikke anbefales) for massasje. Opplysningene selvfølgelig holdes konfidensielt, jeg har tausehetsplikt.

Behandlingen skjer på en massasjebenk, og utformingen gjør så du kan slappe helt av og få maksimal effekt ut av behandlingen. (Hull for ansiktet når du ligger på magen.) Behandlingen utføres som regel på naken hud med bruk av baseolje (druekjerne- eller mandelolje).

 

Massasje og stress

 

Massasje er en av de eldste og mest utbredte komplementære terapiene. Massasje kan hjelpe med å lindre og å forebygge stressrelaterte lidelser som for eksempel hodepine, migrene, svette, hjertebank, søvnløshet, stivhet i muskler og bindevev, fordøyelsesplager mm. Under langvarig stress «brenner» kroppen ut akkurat som maskin under altfor hard belastning og derfor trenger du og din kropp omsorg og pleie. Massasje kan være en slik lindrende og forebyggende pleie.

 

Massasje kan stimulere og berolige, avhengig av dybde og hastighet på håndsbevegelser. Massasje kan få deg til å slappe av, lindre hodepine, myke opp stramme muskler, forbedre blodsirkulasjon og utskillelse av avfallstoffer. Massasje kan roe ned pusten og nervesystemet, samt gi deg følelse av velvære, da under massasje skilles ut ro og velvære hormoner.

 

Massasje kan hjelpe til å:

 

- løse opp spenninger i muskler, bindevev og stive ledd

- øke tonus i musklene

- forbedre blodsirkulasjon

- stimulere lymfesystem

- roe ned pust

- lindre treningsverk

- lindre vekstsmerter

- roe ned nervesystem (reduserer nivåene av stresshormonene)

- lindre stressrelaterte plager som f.eks. hodepine

- øke konsentrasjon og innlæring

- forbedre søvn

- øke utskillelse av hormon oksytoksin (som hever smerteterskelen, bedrer fordøyelse og senker blodtrykket)

- øke utskillelse av slagsprodukter

- tilføre ny næring for oppbygning av friske celler

- øke imunforsvar (øke produksjon av naturalkiller celler)

- øke kroppsbevissthet

- hjelpe til at livsenergien kan flytte fritt ved å «myke opp» de avstengte delene av kroppen

- gi generelt økt velvære

Webdesign by ©Laddawan Thelin